Guide til hvordan man løser en Rubik's Cube 2x2

Lær at løse en 2x2 Rubiks cube med denne simple begynderguide, der viser dig step for step hvordan man løser en 2x2 mini cube.

2x2 Cube Guide

Lær at løse en 2x2 Rubik's cube

Er du klar til at mestre en 2x2 Rubik's cube? Med denne enkle og trin-for-trin guide vil du hurtigt lære, hvordan du kan løse terningen. Vi viser dig en let metode, perfekt for begyndere!
At løse en 2x2 rubikskube (eller "Pocket Cube") er lidt lettere end en almindelig 3x3 rubikskube, da der er færre brikker, men metoden minder stadig om den store kube.

Kom godt i gang!

For at løse terningen, skal du lære nogle algoritmer, som vil guide dig gennem processen. Algoritmer er ligesom opskrifter, hvor hver bogstav repræsenterer en bestemt bevægelse, du skal udføre på terningen. Når du lærer disse bevægelser, bliver det som at huske en lille dans!


Nedenfor følger er en kort oversigt over de engelske betegnelser, som vi bruger til at beskrive bevægelserne.

Bevægelsesnotationer

R

R = Højre side med uret

R'

R' = Højre side mod uret

L

L = Venstre side med uret

L'

L' = Venstre side mod uret

U

U = Top side med uret

U'

U' = Top side mod uret

F

F = Front med uret

F'

F' = Front mod uret

D

D = Bund med uret

D'

D' = Bund mod uret

B

B = Bagside med uret

B'

B' = Bagside mod uret

Hvis en bevægelse skal udføres to gange, tilføjes et "2" efter bogstavet, f.eks. F2.

Trin 1: Løsning af første lag

Vi starter med at løse den hvide side.

Ternig med øverste lag løst

Find det hvid/rød/blå hjørne på din terning. Når du har det i den korrekte position (se billedet til højre), kan du fortsætte.

Terning med hvid/rød/blå hjørne i rigtige position

Find derefter det næste hjørne: hvid/orange/blå. Først skal du placere det under den position, hvor det skal være, ligesom vist på billedet.

Ternig med øverste lag løst

Dernæst skal du lave R' D' R (elevatoren) for at få hjørnet op på øverste lag.

Terning der viser R' algoritme, drej højre side ned ad Terning der viser D' algoritmen, drej bund lag til venstre Terning der viser R algoritme, drej højre side op ad

Hvis det ikke passer direkte ind, skal du bruge algoritmen R' D' R D til at rotere det korrekt (gentag, indtil den hvide farve vender opad).

Terning der viser R' algoritme, drej højre side ned ad Terning der viser D' algoritmen, drej bund lag til venstre Terning der viser R algoritme, drej højre side op ad Terning der viser D algoritmen, drej bund lag til højre

Gentag denne proces for de to resterende hjørner: hvid/orange/grøn og hvid/grøn/rød.

Hvis hvid ikke vender opad, når hjørnet er på plads, skal du igen bruge R' D' R D.

Når alle fire hvide hjørner er på plads, har du nu løst første lag.

Trin 2: Placering af hjørnerne i sidste lag

Vend din terning, så den hvide side er nedad. Nu skal vi placere de resterende hjørner i deres korrekte positioner.

1: Find et hjørne, hvor alle tre farver passer sammen med de nærliggende sider.

Se billederne herunder for et rigtigt og forkert hjørne.

Terning hvor hjørnet er forkert, men farverne matcher

Det kan se ud som vist på billedet

Terning hvor hjørnet er forkert, og farverne matcher ikke

Eksempel på forkert hjørne

2: Bemærk at kun et hjørne skal matche. Hold cuben sådan at det hjørne, der matcher er forrest/øverst/til højre.

Brug denne algoritme til at flytte de tre andre hjørner rundt: 

U R U' L' U R' U' L

(Gentag, hvis hjørnerne ikke er flyttet til rette position)

Hvis du ikke får det ønskede resultat efter et par forsøg med en algoritme, dobbelttjek om du holder terningen rigtigt.

Terning der viser U algoritme, drej top lag til venstre Terning der viser R algoritme, drej højre side op ad Terning der viser U' algoritme, drej top lag mod højre Terning der viser L' algoritme, drej venstre side op ad
Terning der viser U algoritme, drej top lag til venstre Terning der viser R' algoritme, drej højre side ned ad Terning der viser U' algoritme, drej top lag til højre Terning der viser L algoritme, drej venstre side ned ad

Trin 3: Roter hjørnerne for at få gul øverst

Når hjørnerne er placeret korrekt, skal vi sørge for, at gul side vender opad.

Hold din cube, så det hjørne, du vil rotere, er forrest/øverst/til højre. Se billedet for eksempel.

Ternig der viser et hjørne der er placeret forkert

Brug følgende algoritme: R' D' R D Gentag, indtil gul er øverst.2: Drej øverste lag (U), så det næste hjørne er i samme position, og gentag algoritmen, indtil alle fire hjørner har gul øverst.Hvis alle hjørner er gule på toppen, og alle sider matcher hinanden, har du nu løst din 2x2 cube!

Terning der viser R' algoritme, drej højre side ned ad Terning der viser D' algoritmen, drej bund lag til venstre Terning der viser R algoritme, drej højre side op ad Terning der viser D algoritmen, drej bund lag til højre

Konfetti Fantastisk! Konfetti

Du har nu løst din 2x2 Rubik's cube! Øv dig nogle gange, og snart vil du kunne imponere dine venner med, hvor hurtigt du kan klare det.

Over 175.000 tilfredse kunder

sikkerheds pilot

MasterCubeStore lever af tilfredse og glade kunder

Se anmeldelser på Trustpilot